Duplicate content: is het slecht voor SEO?
Wat is duplicate content eigenlijk? We spreken van duplicate content wanneer uw website verschillende pagina’s heeft met dezelfde content. Het kan ook zijn dat andere websites informatie van uw website hebben gekopieerd, dan spreken we over external duplicate content. Maar wat is dan het probleem met duplicate content en hoe kunt u dit voorkomen? We vertellen het u graag!
De zoekmachine Google wil haar bezoekers alleen de meest relevante zoekresultaten laten zien. Iemand die een zoekopdracht uitvoert, zit er niet op te wachten om dezelfde content meerdere keren in de zoekresultaten te zien. Wanneer Google duplicate content tegenkomt tijdens het crawlen (=verkennen van websites door zoekmachinesoftware), wordt er maar één pagina in de zoekresultaten opgenomen. Het zou jammer zijn als Google de URL kiest welke niet uw voorkeur heeft. Of stel u voor dat iemand anders uw informatie heeft overgenomen en Google niet weet wie de oorspronkelijke auteur is. Dan kan uw website niet worden vertoond in de zoekresultaten, maar die van een ander wel.
Een ander probleem kan het verlies van linkbuilding zijn. Stel dat er op uw website duplicate content staat in de vorm van een artikel, en er zijn twee URL’s die leiden naar dit artikel. Wanneer er 5 websites linken naar de ene pagina en 5 naar de andere, loopt u een stroom aan links mis. Het liefste komt alles binnen op één pagina. Ook wanneer de Google crawler teveel duplicate content op uw website tegenkomt, kan dit ervoor zorgen dat Google ermee stopt en geen tijd besteedt aan het crawlen van uw site. Hierdoor bent u ook niet zichtbaar in de zoekresultaten. Google kan ook een limiet vaststellen aan het aantal pagina’s dat er geïndexeerd mag worden
Search engine optimization (SEO), paginawaarden en backlinks: in twintig jaar tijd is de kunst van marketing behoorlijk veranderd. De komst en explosieve groei van het internet gaat sinds jaar en dag gepaard met mogelijkheden voor het behalen van bereik en websitebezoekers. Onderneem je online, bijvoorbeeld met een webshop, dan doe je er goed aan om tijd en energie te investeren in het leren en uitvoeren van linkbuilding.
Wie vandaag de dag nog altijd door een telefoongids bladert om de dichtstbijzijnde pizzatent te vinden, mist een hoop. Miljoenen Nederlanders gebruiken Google om een nabije detailhandel te vinden of online kleren te bestellen. Gebruikers van Google zoeken op specifieke termen: termen op basis waarvan Google relevante resultaten weergeeft.
Stel, je runt een ijzerhandel. Uiteraard wil je bovenaan de zoekresultaten komen te staan wanneer een potentiële klant zoekt op ‘spijkers kopen in Naaldwijk’. Omdat Google de relevantste ijzerhandel wil weergeven – een pagina waarmee de gebruiker tevreden is en snel de informatie heeft die hij zoekt – hanteert de zoekmachine een aantal criteria.
Op basis van deze criteria worden de relevantie en waarde van jouw pagina bepaald. Eén van de aandachtspunten voor Google is het aantal websites dat naar jouw pagina linkt. Vrij logisch, want hoe vaker anderen naar jouw pagina verwijzen, hoe interessanter deze ogenschijnlijk moet zijn. Voorbeeld: kom je op een netwerkborrel te staan, dan zal je eerder contact maken met de persoon die reeds omringd wordt en vertrouwd spreekt met een groep mensen. Linkbuilding is het inspelen op dit principe.
Verwijst een website naar jouw pagina, dan noemen we dit een backlink. Hoe meer backlinks een pagina heeft, hoe interessanter Google deze acht. Heeft de concurrerende firma op de straathoek een identieke website met minder backlinks, dan zal jouw pagina hoger in de resultaten terechtkomen. Zodoende is het noodzaak om te zorgen dat jouw pagina voldoende backlinks heeft: je wilt het meeste halen uit de inhoud die je hebt, niet onderaan de stapel terechtkomen. Let wel, backlinks moeten enigszins relevant zijn. Verwijzen tal van wijnkopers naar een garagewebsite, dan zal dit weinig uitmaken voor de resultaten van Google-gebruikers die zoeken op een term als ‘auto repareren’. Linkt een website met een hoge paginawaarde in een relevante branche naar jouw website (bijvoorbeeld de ANWB), dan zal Google hier waarde aan hechten.
Met linkbuilding kan iedere ondernemer beginnen, zo ook jij. Er zijn diverse tactieken voor het scoren van backlinks. Het doel van elke tactiek is gelijksoortig: een andere website zal overtuigd moeten worden om een link naar jouw pagina te plaatsen.
Een voorbeeld is het schrijven van een kwalitatieve tekst om deze vervolgens door te sturen naar schrijvers en websitehouders van een blog. Is de tekst interessant genoeg, dan zal het voor de schrijvers en websitehouders van zo’n blog waarde hebben om hiernaar te verwijzen in een van hun eigen websitepagina’s. Lezers kunnen immers doorklikken, verder informeren en zullen de website waarderen. Maak zo nodig een uur per vrij om contact op te nemen met websitehouders in een relevante markt en jouw pagina aan te prijzen.
Aandachtspunten voor het verhogen van de plaatsingskans van jouw link zijn legio. Werp een blik op de website waarop jij de tekst voor ogen hebt: ga na hoe eerdere auteurs de doelgroep aanspreken, de pagina’s van deze auteurs zijn immers met een reden gepubliceerd. Inventariseer bovendien waar een pagina uit bestaat: sommige websites zullen consistent meerdere afbeeldingen plaatsen of korte citaten uitlichten, onderdelen die jij zal moeten aanleveren. Een middelmatige, volledige aanlevering zal eerder geplaatst worden dan een prachttekst die nog naar de huisstijl bewerkt moet worden. Links kopen